[Høringsuttalelsen under ble sendt til Plan- og Bygningsetaten 5. april 2006. PDF-versjon]
Skilt- og reklameplan for Oslo med juridisk bindende retningslinjer
Aksjon stans!no har med interesse studert høringsutkastet til skilt- og reklameplan for Oslo. Vår aksjon har stor folkelig støtte i kampen mot lysreklametårn og det er derfor gledelig at høringsutkastet (på side 4) sier at:
Videre innebærer forslaget til retningslinjer at frittstående, permanente reklameinnretninger eller reklame på bymøbler ikke tillates, og at permanent reklame skal festes til bygninger eller anlegg.
Når vi likevel har kommentarer til høringsutkastet skyldes det tre forhold:
Reklame som frittstående innretninger må hensynta trafikk, byrom og den eksisterende situasjon i gatene
Denne teksten er klart i konflikt med sitatet fra side 4.
I Oslo er det inngått avtaler om reklamefinansierte bymøbler. Skilt- og reklameplanen behandler ikke disse privatrettslige avtalene som forutsettes gjennomført i samsvar med de forpliktelser som er gjort.
En Skilt- og reklameplan som underretter seg private avtaler er ubrukelig som rydderedskap.
frittstående reklame og byromselementerinnebærer høringutkastet en liberalisering i forhold til dagens vedtekt. For eksempel åpnes det for storskjermer med videoreklame. Samlet sett vil planen, på tross av mange fine ord, derfor føre til økt reklamepress i det offentlige rom. Mange av dem som støtter stans!no uttrykker at det totale reklamepresset i det offentlige rom må dempes, ikke bare enkeltinstallasjoner.
Det offentlige rom under sterkt press fra reklamebransjen som ønsker å gjøre sitt budskap mest mulig synlig og hørbart. I de senere årene har Oslo kommune inngått avtaler der det offentlige rom byttes mot tjenester (toaletter) eller gis bort (lysreklametårn). Dette har ført til sterke reaksjoner fra innbyggere og politikere. Mer enn 3000 mennesker har støttet aksjon stans!no sin kamp mot lysreklametårn. Mange politikere har også ønsket seg en restriktiv reklameplan for å rydde opp i kaoset og hindre mer reklame.
Høringsutkastet inneholder mange fine ord, og noen viktige
prinsipper. Dokumentet er likevel ikke det byen trenger for å forsvare
seg mot en kapitalsterke reklameaktører som har vist evne til å sno
seg i regelverket. Utkastet har en grunnleggende positiv holdning til
reklame. Det hevdes at reklamen kan bidra til byens visuelle
dynamikk
og være inspirerende
(side 3). Videre leser vi at
der det er mye ferdsel, både gående og kjørende, er det alltid
reklame
(side 16).
Stans!no har en annen grunnholdning enn utkastet: reklamen representerer en vulgarisering og forurensning av det offentlige rom som byen som helhet – innbyggerne og næringslivet – ikke er tjent med. Vi kan ikke se noe grunnleggende behov for reklame i bybildet. Det kan bare gjøres unntak fra denne hovedregelen dersom:
På samme måte som Høyhusrapporten slo fast at høyhus i Oslo ikke er noe byen trenger må Skilt- og reklameplanen også klart slå fast at reklame er ikke noe byen trenger, men er noe vi kan velge – eller velge bort.
I denne diskusjonen er det viktig å skille mellom skilt og reklame. Skilt er tilknyttet virksomheter som tilbyr tjenester i et lokale på stedet. Vi har forståelse for at virksomheter ønsker å ha skilt i rimelige størrelser samt vise varer i utstillingsvinduer. Det skal synes at her kan det handles. Reklame er derimot ikke tilknyttet stedet. Ofte er det akkurat motsatt – reklamen prøver å få menneskene bort fra stedet ved å reklamere for store varehus andre steder. Utkastet blander ofte de to begrepene sammen, f.eks. står det (på side 31):
En blindveg i en drabantby trenger næringsmessig mindre reklame enn en bygate med mange virksomheter
Det er selvfølgelig ikke tilfelle at en blindgate trenger reklame i stor eller liten grad. At en trenger skilt er vi dog enig i. Skillet mellom skilt og reklame må styrkes i planen. Dette kan gjøres vet at de diskuteres i forskjellige seksjoner.
Et annet eksempel på blanding av skilt og reklame er definisjonen
av horisontale uthengsskilt
. Her kan vi lese (på side 13):
Skilt som stikker horisontalt ut fra bygningens fasade, og som angir navn på virksomhet, eventuelt med logo, og som er lokalisert til virksomheten, eventuelt med reklamebudskap som ikke nødvendigvis er lokalisert til virksomheten
Dersom man med denne definisjonen ønsker å tillate at skilt viser
små logoer til underleverandører (f.eks. en Farris-logo på navnskiltet
til en café) bør dette spesifiseres klarere, jfr. vårt forslag under.
Det bør ikke tillates reklamebudskap
på skilt da dette er en
invitasjon til å presse inn tilfeldige reklamekampanjer.
Et tredje eksempel på blanding av reklame og skilt er begrepet
henvisningsskilt
. Planen sier selv at Henvisningsskilt
fungerer oftest også som reklame
(på side 23).
behov
Begrepet næringslivets behov
brukes ofte i utkastet. Her
er en typisk formulering (side 22):
Næringslivet har et selvfølgelig behov for å reklamere for sine produkter og tjenester
Rapporten legger til grunn at reklame i det offentlige rom er en
selvfølgelighet som næringslivet ikke kan klare seg uten. Dette er
feil. Næringslivet i Oslo er svært sammensatt og det er bare en liten
del av næringlivet
som har behov
for reklame i det
offentlige rom. I farten kan vi bare komme på to firmaer som ikke kan
klare seg uten: JCDecaux og ClearChannel. Andre deler av næringslivet,
f.eks. IKEA og H&M, vil kjøpe reklameplass der det er mulig. Dersom
reklameplass ikke er tilgjengelig i det offenlige rom vil den flyttes
til andre steder, f.eks. TV2. Som kjent kan man velge å ikke se TV2
mens man nødvendigvis må bevege seg i det offentlige rom.
Store deler av næringslivet vil tape på reklame i det offentlige rom. F.eks. vil turister oppleve Oslo som et mindre attraktivt sted å være. Bedrifter som er avhengig av å tiltrekke seg etterspurt arbeidskraft vil kunne tape konkurransen mot andre byer med mindre vulgær reklame. Lokale forretninger har heller ikke noe ønske om å overdøves av reklame for kjøpesentra utenfor bykjernen.
Skilt- og reklameplanen må innholde en utfyllende diskusjon om
hvilke deler av næringslivet som tjener og taper på reklame i det
offentlige rom i Oslo. Videre bør betegnelsen næringslivet
endres til deler av reklamebransjen
de fleste steder i
rapporten.
Rapporten bærer preg av at den er skrevet av forskjellige personer med ulik terminologi og ulikt syn på reklame. Til en viss grad har man definert begrepene, men det er flere mangler:
byromselementer med reklame. Navnet
byromselementerer godt. Men, ni andre steder i rapporten brukes begrepet
bymøblersom ikke er definert noe sted. Vi antar at man mener det sammen med
byromselementerog
bymøbler, men vi foretrekker det første. Dersom begrepet
bymøblerskal brukes må det defineres.
Lysskilter heller ikke definert. Ut fra konteksten antas det at man mener det samme som
lyskasser?
Plateskilt, hva er det?
pyloner (søyler med tekst)må defineres nærmere.
bøyleskilter beskrevet, men virker fortsatt forvirrende.
gesimsreklamebrukes, men det er uklart om man sikter til reklame i overgangen mellom vegg og tak, eller såkalt båndgesims mellom etasjer.
Karl Johans gate og sentrum 0. Men terminologien brukes ikke konsekvent. På side 41 brukes begrepet
rene boligstrøkuten at dette er definert.
horisontale uthengsskiltbrukes mye. Etter det vi forstår er et horisontalt uthengsskilt bredere enn det er høyt? Dette må beskrives i planen.
navneskilter intuitivt forståelige, men de må også defineres for å hindre at uønsket reklame dukker opp på et
navneskilt.
Seksjon 4.1 (som starter på side 13) forsøker å definere ulike
typer skilt og reklame. Hovedinndelingen er mellom permanente
skilt- og reklametyper
og temporære reklametyper
. Vi mener
det sender feil signal å bruke ordet permanent
om skilt og
reklame. Disse innretningene er temporære av natur og må underkaste seg
endringer i arkitektur, lovgiving og samfunnets holdninger.
I stedet for en hovedinndeling mellom temporær
og
permanent
reklame bør hovedinndelingen gå mellom skilt
og reklame
.
Oslo har ingen tradisjon for de reklametyper som i planen beskrives
som temporære
, dvs. reklame på stillasseil m.m. Vi ber om at
disse strykes fra forslaget. Dette vil forenkle planen betydelig.
Virksomheter som holder til bak stillaset (eller vil holde til når det
er ferdig) bør kunne få bruke stillasseilet tilsvarende regler for skilt.
På enkelte andre områder bør listen over reklametyper utvides.
Utkastet bruker begrepet gavlreklame
både for å beskrive malte
veggreklamer og tavler / boards
. Disse har svært forskjellige
estetiske uttrykk og må skilles. Vi tror Oslos innbyggere vil kunne
akseptere malte veggreklamer i større grad enn boards
. Utkastet
beskriver Freias tidligere veggmaleri på Alexander Kiellands plass som
et kulturuttrykk
, noe vi tildels kan være enige i.
Boards
brukes på en helt annen måte. De er ofte kraftig opplyst
og viser stadig skiftende reklamekampanjer som ikke har noen
tilknytning til stedet.
Utkastet skriver (på side 39) at Plater og lignende
innretninger like innenfor og utenfor vindusfelt vurderes på samme
måte som foliering
. Vi foreslår at plakater og skjermer
også skal vurderes på samme måte som foliering siden disse også lukker
for innsyn. Slik planen nå er formulert vil en butikk kunne bytte ut
foliering med en storskjerm som viser reklamekampanjer.
Uttrykket bevegelig reklame / storskjerm
virker ment å dekke
både store videoskjermer som kan vise levende bilder, samt rullerende
plakater. Vi tror denne inndelingen er riktig, men det må gjøres
klarere at begge deler er med. Videre må alle former for blinkende lys
innbefattes i denne definisjonen. Vi forslår følgende definisjon:
Bevegelig reklame / storskjerm: Reklame som monteres frittstående eller på bygning og som skifter budskap flere ganger i løpet av et døgn, eller har blinkende lys, eller har bevegelig tekst eller bilder.
Nye reklametyper som laser
og lyd
nevnes i rapporten.
På side 24 kan en eksempelvis lese:
Ved hjelp av laserteknikk kan for eksempel nattehimmelen brukes effektivt til reklameinnslag.
Vi tror ikke Oslo befolkning ønsker å bruke nattehimmelen som
lerret for reklame og ber derfor om at reklametypene projektert
lys
og lyd
listes opp i seksjon 4.1, samt i 6.4 underpunkt
IV. På denne måten vil det gå klart fram at disse ikke tillates.
Den viktigste typen skilt som finnes i Oslo er skilt med gatenavn og nummer. Disse nevnes knapt i planen. Selvom disse tas for gitt av mange bør planen understreke deres betydning, samt fastslå at disse skiltene gis forrang over andre typer skilt.
En annen type skilt som også utelukkende betraktes som positive er Oslo Byes Vel sine skilt på historiske bygninger. Disse bør også nevnes.
Utkastet vil innebære økt reklamepress i Oslos boligdominerte
områder (område S
). Planen åpner for malt gavlreklame uten
størrelsesbegrensninger, opplyste vertikale og horisontale bannere,
samt bruk av lysskilt
. (Begrepet lysskilt
er ikke
definert, men vi antar det betyr omtrent det samme som en
lyskasse
.) Det er kun i rene boligstrøk
at
lysskilt
ikke tillates (side 41), men begrepet rene
boligstrøk
er ikke definert eller avmerket på kart.
Til sammenligning sier nåværende vedtakt (på side 47) at:
I boligstrøk er takreklame, lysreklame og større reklamearrangement ikke tillatt
Endringen av terminologi fra boligstrøk
til rene
boligstrøk
innebærer en liberalisering som ikke er akseptabel. Vi
ber derfor om at setningen (på side 41) endres til Det tillates
ikke lysskilt i boligstrøk
.
Oslo har de senere årene sett at aktører har tatt seg til rette på
tross av klare regler. Eksempelvis har JCDecaux satt opp
lysreklametårn i boligstrøk på tross vedtekter (gjengitt på side 47 i
utkastet) som sier klart at I boligstrøk er ... lysreklame ... ikke
tillatt
. Tårnene er derfor ulovlig satt opp og Oslos innbyggere
krever at de tas ned. Utkastet velger å ikke si noe om oppsatte tårn.
Men, på side 11 kan vi lese:
i Oslo er det inngått avtaler om reklamefinansierte bymøbler. Skilt- og reklameplanen behandler ikke disse privatrettslige avtalene som forutsettes gjennomført i samsvar med de forpliktelser som er gjort.
Indirekte sier derfor planen at alle lysreklametårn som er satt opp kan bli stående. Dessuten, siden igansettelsestillatelser er gitt for omkring 20 tårn til, kan flere lysreklametårn bli satt opp i framtiden. Dette er uakseptabelt.
Skilt- og Reklameplanen skal ikke underkaste seg privatrettslige avtaler, enten disse er gjort mellom to private parter (f.eks. Hafslund og JCDecaux) eller mellom Oslo Kommune og private parter. Byen må ha mulighet til å endre regler og retningslinjer og eksisterende skilt og reklame på underkaste seg disse. Vi mener det er lovhjemmel for en slik tolkning og ber om at dette tas inn i planen.
Vi mener den foreslåtte planen må endres på 13 vesentlige punkter
Slik planen er utformet vil eksisterende skilt og reklame bli stående. Vi krever at reglene også må gjelde eksisterende skilt og reklame, uavhengig av private avtaler.
Skilt er nyttig for brukere av byen og lokale forretninger må få vise at her kan handles. Reklame derimot, tar blikkfanget bort fra byen og forurenser visuelt. Planen må skille klart mellom skilt og reklame.
Flatskjermer blir stadig billigere og vil bli brukt i stor skala i
reklamesammenheng dersom det ikke legges begrensninger. Den
menneskelige persepsjon tiltrekkes av bevegelige bilder og derfor blir
slik reklame ekstra støyende. Et typisk trekk ved videoreklamen som
vises på storskjermer er også at den har et utfordrende innhold.
Bildet til høyre er et eksempel på hva som vises på storskjermen ved Oslo S. Streken på tvers er fra trikkens strømforsyning.
Utkastet introduserer begrepet temporær reklame
som skal
kunne vises på stillas o.l. Oslo har ingen tradisjon for dette og vi
ber om at reklametypene som beskrives som temporære
fjernes fra
planen. Vi ber også om at begrepet permanent reklame
fjernes;
reklamene kan ikke gis noen garanti om at den skal stå til evig tid.
Planen lanserer idéen om laser-reklame på nattehimmelen uten noen form for kritisk diskusjon. Oslos innbyggere ønsker ikke å bruke nattehimmelen til dette. Planen må være tydelig på at bruk av projeksert laser/lys utenfor egen virksomhet ikke er tillatt. Bestemmelsen må stoppe projeksert lys/laser på nattehimmelen, gater og vegger.
Mange forretninger har montert høyttalere utenfor butikken, og det har også vært forsøk med lyd tilknyttet reklameplakater. Vi ønsker å stoppe denne støyende utviklingen og ber om forbud. Dette kan evt. formuleres som et forbud mot å ha høyttalere i fasaden.
Dersom vi skal tillate reklame i det offentlige rom må byens befolkning få mye tilbake. En kraftig skatt på reklame kan være et alternativ.
Vi tillater ikke reklame i skolebøker og vi bør heller ikke tillate
reklame områder der barn vokser opp. Utkastet vil innebære mer reklame i
boligområder da forbudet mot lysreklame endres fra dagens boligstrøk
til
de udefinerte rene boligstrøk
. Hva er et rent boligstrøk
?
Kollektivtrafikken er en sentral del av gatebildet i Oslo og reklame på og ved kollektivtrafikk må behandles i planen.
Malt gavlreklame som står som landemerker i mange år kan oppleves
positivt i bybildet. Derimot oppleves
boards
– med stadig
skiftende reklamekampanjer – som støyende og forslummende. Vakre bygg
og områder overdøves lett av reklamekampanjer som lyser hele natten.
Bildene til høyre er fra Budapest. Maleriet på veggen viser hvor vellyket det kan bli når motivet tilpasses bygningen. Samme hus fra en litt annen vinkel avslører synsbedraget – samt at Budapest også har et reklameproblem.
Det vil oppleves som urimelig dersom alle takreklamer må fjernes umiddelbart. Vi foreslår at takreklamer kan stå, men ikke endres.
Henvisnings- og navneskilt som ikke er montert i tilknytning til virksomheten må ha en nøytral utforming som ikke har reklamebudskap. Henvisnings- og navneskilt skal bare brukes der det er spesielt vanskelig å finne virksomheten og må begrenses til ett skilt per virksomhet. Vi vil, eksempelvis, ikke at ethvert burgerutsalg får sette opp skilt med sitt logo i alle lyktestolper i området.
Virksomheter må kunne bruke utstillingsvinduer til å markedsføre seg selv og sine produkter. Utstillingsvinduer skal ikke brukes til å vise reklamekampanjer for andre.
I det siste har vi sette flere eksempler på at lysskilt monteres høyt på bygg, f.eks på Postgirbygget og Hotel Opera. Hverken skilt eller reklame bør tillates montert over 2. etg.
For å kunne informere om arrangementer i lokalsamfunnet må oppslagssteder stilles til rådighet.
Noen av disse punktene vil ikke kunne hjemles i Plan- og Bygningsloven. Der det ikke er tilfelle ber vi om at andre juridiske forankringspunkter evalueres.
Vi foreslår å erstatte tabellen på side 6 (Sammendrag av forslag
til skilt- og reklameplan
) med de to tabellene under. Som
tidligere nevnt mener vi det er viktig at det skilles klart mellom
skilt og reklame og dette markeres ved å bruke to tabeller: en
for skilt og en for reklame. Videre viser tabellene våre forslag til
kategorier for skilt og reklame. Vi har eksempelvis en kategori for
henvisningsreklame
da vi tror de fleste såkalte
henvisningsskilt
i realteten vil ha reklamebudskap. Tabellene
viser også hva vi vil tillate hvor i de forskjellige sonene.
Vi mener tabellene kommuniserer essensen i våre forslag og vi har derfor valgt å ikke kommentere teksten i seksjon 6.4 i detalj. Vi forutsetter at ny tekst til seksjon 6.4 kan utledes fra tabellene.
Felles for alle skilt er at de er tilknyttet stedet. Skilt kommuniserer navn og for virksomheter også kontaktinformasjon, samt hva slags type varer og tjenster som tilbys. Mindre logoer til underleverandører tillates vist på skilt så lenge logoene totalt sett ikke dominerer skiltet.
XS | S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|---|
Takskilt | nei | nei | nei | nei | nei |
Skilt på gesimsbånd | nei | nei | nei | nei | nei |
Vertikale uthengsskilt | nei | nei | ja | ja | ja |
Horisontale uthengsskilt | nei | nei | kun 1. etasje | kun 1. og 2. etasje | kun 1. og 2. etasje |
Folie/plakater/skjermer i vinduer | nei | kun 1/3 av vindusflaten, ingen skjermer | kun 1/3 av vindusflaten | kun 1/3 av vindusflaten | kun 1/3 av vindusflaten |
Fasadeskilt | nei | kun 1. etasje | kun 1. og 2. etasje | kun 1. og 2. etasje | kun 1. og 2. etasje |
Navneskilt | ja | ja | ja | ja | ja |
Frittstående skilt | kun på egen grunn tilknyttet virksomheten | kun på egen grunn tilknyttet virksomheten | kun på egen grunn tilknyttet virksomheten | kun på egen grunn tilknyttet virksomheten | kun på egen grunn tilknyttet virksomheten |
Skilt for gatenavn og gatenummer | ja | ja | ja | ja | ja |
Reklame skiller seg fra skilt ved at den markedsfører varer, tjenester, eller organisasjoner som ikke har direkte tilknytning til stedet der reklamen står.
XS | S | M | L | XL | |
---|---|---|---|---|---|
Bevegelig reklame/storskjerm | nei | nei | nei | nei | nei |
Frittstående reklame eller reklame på frittstående innretning | nei | nei | nei | nei | nei |
Lyd | nei | nei | nei | nei | nei |
Laser / projeksert lys | nei | nei | nei | nei | nei |
Henvisningsreklame | nei | nei | nei | nei | nei |
Reklame på stillasseil | nei | nei | nei | nei | nei |
Reklame på markiser o.l. | nei | nei | nei | nei | nei |
Takreklame | nei | nei | nei | nei | eksisterende reklame kan stå, bytte av reklame tillates ikke |
Reklame på gesimsbånd | nei | nei | nei | nei | eksisterende reklame kan stå, bytte av reklame tillates ikke |
Fasadereklame | nei | nei | nei | nei | eksisterende reklame kan stå, bytte av reklame tillates ikke |
Gavlreklame malt på vegg | nei | nei | nei | ja, dersom utformingen har en klar lokal tilknytning | ja, dersom utformingen har en klar lokal tilknytning |
Boards/vitriner og annen skiftende reklame på gavl eller fasade | nei | nei | nei | kun dersom fellesskapet får rikelig betalt | kun dersom fellesskapet får rikelig betalt |
Uthengsreklame | nei | nei | Virksomheter kan ha en uthengsreklame fra som viser eget navn/logo eller navn/logo til en underleverandør (f.eks. en LEGO-reklame på en leketøysbutikk). Kun 1. etasje. | Virksomheter kan ha en uthengsreklame fra som viser eget navn/logo eller navn/logo til en underleverandør (f.eks. en LEGO-reklame på en leketøysbutikk). Kun 1. etasje. | Virksomheter kan ha en uthengsreklame fra som viser eget navn/logo eller navn/logo til en underleverandør (f.eks. en LEGO-reklame på en leketøysbutikk). Kun 1. etasje. |
Reklame i utstillingsvinduer | Nei | Reklame for produkter som selges i virksomheten tillates | Reklame for produkter som selges i virksomheten tillates | Reklame for produkter som selges i virksomheten tillates | Reklame for produkter som selges i virksomheten tillates |
Reklame i det offentlige rom er en sak som engasjerer byens innbyggere. Vi håper Plan- og Bygningsetaten kan omformulere sitt forslag til å bli en plan der det offentlige rom forblir alles eiendom. Det ville være en stor glede for stans!no å kunne støtte en slik plan.
Kontaktperson stans!no:
Håkon Wium Lie
howcome@opera.com
Mobil: 90192217